Bugun...



Namaz Kılanın Elbisesi

Bismillahirrahmanirrahim

facebook-paylas
Tarih: 26-03-2022 09:40

Namaz Kılanın Elbisesi

Soru 428: Necis olduğuna dair şüpheye düştüğüm elbiseyle kıldığım namaz batıl mıdır?

Cevap: Necasetinde şüphe edilen elbise pak hükmündedir ve onunla namaz kılmak sahihtir.

Soru 429: Almanya'dan deri bir kemer satın aldım. Onun doğal deri mi, suni deri mi ve yine tezkiye edilmiş (şer'î ölçülere göre kesilmiş) hayvanın mı, yoksa tezkiye edilmemiş hayvanın mı olduğunu bilmiyorum. Onunla namaz kılmanın şer'an bir sakıncası var mıdır? Kıldığım namazların hükmü nedir?

Cevap: Doğal deri olup olmadığında şüphe edilirse, onunla namaz kılmanın sakıncası yoktur; ancak onun doğal deri olduğu tespit edilir ama şer'î ölçülere göre tezkiye edilip edilmediğinde şüphe edilirse, necis değildir; ancak onunla kılınan namaz batıldır. Önceden kılınan namazlar ise, hükmü bilmediğinizden dolayı sahihtir.

Soru 430: Bedeninde veya elbisesinde necaset olmadığına yakin eden namaz kılan şahıs, sonradan bedeninin veya elbisesinin necis olduğunun farkına varırsa, namazı batıl mıdır? Namaz esnasında bunun farkına varırsa, hüküm nedir?

Cevap: Bedeninin veya elbisesinin necis olduğunu bilmeyerek namaz kılar ve sonra necis olduğunu anlarsa, namazı sahihtir. Dolayısıyla namazını yeniden kılması veya kaza etmesi farz değildir. Ama namaz esnasında farkına varırsa, namazı batıl edecek bir şey yapmadan, necisin giderilmesi mümkün olursa, bu işi yapmalı ve namazını tamamlamalıdır; ancak namazın şeklini koruyarak necisi gideremezse ve vakit de geniş olursa, namazı bozup necisi giderdikten sonra namazı yeniden kılması farzdır.

Soru 431: Eti yenilmeyen hayvanların bir parçasının insanın üzerinde bulunduğunda ihtiyaten farz olarak namazı yenilemesi gerektiğini söyleyen bir müçtehidi taklit eden kimse, eğer doğru şekilde kesilip kesilmediğinde şüphe ettiği bir hayvana ait deri parçasını namazda üzerinde bulundurursa, bu halde kıldığı namazların hükmü nedir?

Cevap: Tezkiye edilip edilmediğinde (şer'î usullere göre kesildiğinde) şüphe edilen hayvan, yenilmesinin haram oluşu ve onda namaz kılmanın caiz olmayışı açısından, leş hükmündedir; fakat paktır. Elbette bu hükmü bilmeden kıldığı geçmiş namazlar sahihtir.

Soru 432: Bir kadın namaz esnasında saçının göründüğünün farkına varır ve hemen örterse, namazını yenilemesi farz mıdır?

Cevap: Saçının görünmesini kasten açmamışsa, namazı yenilemek farz değildir.

Soru 433: Birisi idrar yerini taş veya ağaç ya da başka bir şeyle temizlemek zorunda kalır ve eve döndüğünde de suyla temizlerse, bu durumda namaz için iç çamaşırını değiştirmesi veya temizlemesi farz mıdır?

Cevap: Elbisesi idrar rutubetiyle necis olmamışsa, temizlemesi farz değildir.

Soru 434: İthal edilen bazı sanayi araçlarının kullanımı ancak İslâm fıkhına göre kâfir ve necis sayılan yabancı mütehassısların yardımıyla gerçekleşiyor. Onlar, bu araçları el vasıtasıyla yağlıyorlar. Dolayısıyla bu araçların pak olması mümkün değildir. Çalışma esnasında işçilerin beden ve elbiselerinin bu aletlere değdiğini, iş arasında beden ve elbiselerini tamamen temizleme fırsatı bulamadıklarını dikkate alarak, namazla ilgili olarak vazifelerinin ne olduğunu söyler misiniz?

Cevap: Makine ve aletleri çalıştıran kâfirin, paklığına hükmedilen Ehlikitap oluşuna veya çalışma esnasında eldiven giydiğine ihtimal verilirse, sırf kâfir çalıştırdığı için makine ve aletlerin kesin olarak necis olduğu söylenemez; ancak aletlerin dolayısıyla çalışma anında elbise ve bedenin necis olduğu kesin olarak bilindiği takdirde, namaz için bedenin ve elbisenin temizlenmesi ya da değiştirilmesi farzdır.

Soru 435: Namaz kılan şahsın, kan ile necis olmuş mendil veya benzeri bir şeyi üzerinde taşıması veya onu cebine bırakması namazı batıl eder mi?

Cevap: Mendil avret mahallini örtemeyecek kadar küçük olursa, sakıncası yoktur.

Soru 436: Günümüzdeki mevcut alkollü kokuların sürülmüş olduğu elbiseyle namaz kılmak sahih midir?

Cevap: Söz konusu kokunun necis olduğu bilinmezse, onunla namaz kılmanın sakıncası yoktur.

Soru 437: Namazda kadına vücudunu ne derecede örtmesi farzdır? Kısa kollu elbiseyle ve çorapsız olarak namaz kılmanın sakıncası var mıdır?

Cevap: Ölçü, elbisenin çarşaf gibi yüzün abdestte yıkanması farz olan miktarı, bileklere kadar eller, ayak bileklerine kadar da ayaklar dışında bütün bedeni örtmesidir.

Soru 438: Kadınlara namazda ayaklarını örtmeleri farz mıdır?

Cevap: Eğer namahrem görüyorsa, bileklere kadar ayakları örtmek farz değildir.

Soru 439: Örtünürken ve namazda çenenin tamamını örtmek farz mıdır, yoksa sadece alt kısmını örtmek yeterli midir veya çeneyi örtmek, yüzün şer'an farz olan miktarını örtmenin mukaddimesi olduğu için mi farzdır?

Cevap: Çenenin tamamını değil, sadece alt kısmını örtmek farzdır; çünkü çene yüzden sayılır.

Soru 440: Çorap ve takke gibi namazda örtü olarak yeterli olmayan necis olmuş şeyle ilgili hüküm, unutarak veya hükmü bilmeyerek ya da hükmü bilip de bunların necis olduğunu bilmeyerek kılınan namazlara mı mahsustur, yoksa mevzuda (namazda örtü sayılmayacak şeylerin necis olup olmadığında) şüphe etme veya hükümde (bu tür şeylerin necis olması namazı batıl edip etmediğinde) şüphe etme durumunu da mı kapsamına almaktadır?

Cevap: Hüküm sadece unutma ve bilmemek durumuna mahsus değildir. Namazda örtü olarak yeterli olmayan bir şey necis olursa, bildiği ve farkında olduğu durumda bile onunla namaz kılmak caizdir.

Soru 441: Namaz kılan kimsenin üstünde kedi tüyü veya salyasının bulunması namazı batıl eder mi?

Cevap: Evet, namazın batıl olmasına sebep olur.




Bu haber 381 defa okunmuştur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER AHKAM Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU
İLAN PANOSU

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI