![]() |
Tweet |
Bismillahirrahmanirrahim
“Adalet”, Allah'ın sıfatlarından biridir; [1] kişilerin haklarına riayet etmeyi ve her hak sahibine hakkını vermeyi ifade eder. [2] “Adalet”, belirtilen anlamda, Allah'ın fiillerine ilişkin sıfatlardan biridir. [3] Bir bakıma adalet, eşitlikle ilişkilidir. Yani herkesi eşit gözle görmek ve ayrım yapmamaktır. [4] Başka bir deyişle adalet, eşit koşullarda eşitliği gözetmektir, eşit olmayan koşullarda değil. [5]
Adalet, en azından sosyal kutsallıklardan olan özgürlük, demokrasi ve eşitlik gibi insanlığın en kutsal değerlerinden biridir; çünkü bunların hepsini temin eder. [6]
“Sosyal adalet”, kanun yapımında ve uygulanmasında eşitliği gözetmek anlamına gelir. [7] Yani tüm insanların potansiyel olarak toprak veya toplumda sahip oldukları hak ve paylara fiilen ulaşmaları anlamına gelir. [8] Elbette adalet, toplumdan bağımsız olarak da bir anlam taşır. [9] Eski filozoflar ahlaki adaleti ruhun iki yönlü mükemmelliğinden biri olarak kabul ederlerdi. [10] Adalet şartı, yani en yüksek ahlaki güce sahip olma şartıdır. [11]
Şimdi şöyle bir soru ortaya çıkmaktadır ki, “adalet” hakikat mi, mutlak mı yoksa göreceli bir kavram mıdır? [12] Adaletin göreceli olma meselesi, dinin hatemiyet ve ebediyetine bağlıdır; çünkü din, onu peygamberlerin hedeflerinden biri olarak görür. [13] Adalet, fıtri olan bir meseledir [14] ki insanın vicdanının ve idrakinin derinliklerinde sevdiğidir. [15]
Din Perspektifinde Adalet
“İnsanın dine yönelmesinin nedeni, düzene ve adalete olan ilgisidir” denilmiştir. [16] Kur'an-ı Kerim’in hükmüne göre peygamberlerin görevlerinden biri de sosyal adaleti sağlamaktır. [17] İslam alimleri, adaleti "dinin kökleri" arasında saymışlar ve dinin beş temel ilkesinden dördüncüsü olarak tanımışlardır. [18] İslam, kendi emirlerini adalet üzerine kurmuştur [19], hatta düşmanlara karşı bile adaletten sapmamayı emreder. [20]
İslam'da yargısal adalet, olağanüstü önem taşır [21] ve yine aile içinde de adalet önem taşımaktadır. İslam öncesi dünyada adalet ilkesi ne kadınlar arasında ve ne de çocuklar arasında hiçbir şekilde gözetilmezdi. [22] Hz. Muhammed'in (s.a.a) uygulamaları, her açıdan nasıl adaleti gözettiğini bize göstermektedir. [23] Ali b. Ebu Talib (a.s) adalet yolunda şehit olmuştur. O, sadece adil olmakla kalmayıp, aynı zamanda bir adalet savunucusuydu. [24] O, hükümeti adaleti uygulamak için kabul etti. [25]
İmam Ali'nin (a.s) görüşüne göre, toplumu dengeleyebilecek, herkesi memnun edebilecek ve topluma huzur verebilecek ilke adalettir. [26] O, halifeliği döneminde İslam toplumuna adalet tohumları ekmeyi başarmıştır. [27] İmam Hüseyin (a.s) de kendini adalete feda etmiştir. [28] İslam'ın öğretileri ışığında adalet arayışı, merhum İmam Humeyni'nin (r.a) her zaman üzerinde durduğu temel araçlardan biriydi. [29]
Maddi Ekoller Açısından Adalet
Sharasimakhos, Cumhuriyet'te adaleti, “daha güçlü olanın lehine olan şey” olarak tanımlar. [30] Daha sonraları Nietzsche ve Machiavelli de benzer görüşler ortaya koymuşlardır. [31] Nietzsche, “insanın aslında adalete inanmadığını ve adaletin zayıf insanlar tarafından icat edildiğini” söyler. [32] Russell gibi bazıları ise, adaleti aramak gerektiğini ama adalet bizim istediğimiz için değil, bireyin çıkarları toplumun adaletinde olduğu için savunur. [33] Marksizm gibi üçüncü bir grup ise, adaletin insan yoluyla değil, ekonomik araçlarla elde edildiğini söyler. [34] Günümüzde herkes, hangi ekole mensup olursa, adalet taraftarı olduğunu iddia eder. [35] Fakat kendi vicdanında adalet ve eşitliğe bağlı değildir. [36] Tarih boyunca ortaya koyulan adalet planlarının doğası, hile, aldatma ve sömürü olmuştur. [37]
Adaletin Oluşturulmasının Gereksinim ve Temelleri
Gerçek şu ki, adalet ve diğer manevi değerler, onların kaynağı olan Allah’a imana bağlıdır. [38] Allah’a iman olmadan, adalete iman bir anlam ifade etmez. [39] Bu, insanın vicdanının derinliklerinde kök salan ve onu adalet ve ahlaka teslim eden, iman ve din gücüdür. [40] Namaz, sosyal adaletin teminatıdır. [41] Adalet gibi, insan toplumunun tüm kutsallıkları, din olmadıkça hakikat bulamaz. [42] Adalet, bireyin kendi bilincine varmasının bir sonucudur. [43] Sosyal adaletin sağlanması iki şeye bağlıdır: Adil olan kanunların varlığı ve ondan daha önemlisi de adaletin uygulanmasıdır. [44]
Adaletin gereği, toplumda ister istemez var olan farklılıkların yetenekler ve liyakatlere bağlı olmasıdır. [45] Adaletin ölçütü, aklın nefis üzerindeki tasallut ve hakimiyetidir. [46]
Adaletin Etkileri
Adaletimiz, tüm ahlaki erdemlerimizdedir. [47] Adaleti ne kadar sağlarsak, kötü davranışımız o kadar azalır. [48] Sağlıklı sosyal bir yaşam, adaletin kutsal bir şey olarak kabul edilmesini gerektirir. [49] Sosyal suç ve cinayetlerin kaynağı, adaletin yokluğudur. [50] İyi sosyal ilişkiler, adaleti gerektirir; yani herkesin kendi haklarına razı olması ve başkalarının haklarına saygı göstermesi. [51] Adalet, toplumsal düzenin ilk şartı ve hukuki sınırların koruyucusudur. [52] Adalet ve özgürlüğün yok olmasıyla, dünya barışı tehlikeye girer. [53] Sosyal ve sivil sorunları, birinci derecede sosyal adalet çözer. [54]
Dolayısıyla adalet, bir sistemin temeli ve onu bir arada tutan yegâne etkendir. [55] İnsan yaşamının devamı, adalet ve ahlaka bağlı kalması sayesinde olmuştur. [56] Adalet, genel olan davranışlarda etkilidir. [57] Öyle ki “adaletsizlik, birey ve toplumun sapması ve çöküşünün nedenidir” denilebilir. [58] Aile içinde de adalet, kadın ve erkek arasındaki farklılıkların kaynağıdır. [59] Ayrıca birden fazla eşi olan bir erkeğin, eşleri arasında adalet sağlaması zorunlu kılınmıştır. [60]
Adalet, Varlığın Nihai Amacı
Adalet, Mehdeviyetin büyük felsefesidir. [61] İmam Zaman (a.f), insanlığa gerçek adaletin anlamını gösterecektir. [62] O hazretin (a.f) devleti, adalet, akıl ve genel birlikle donatılmıştır. [63] Aslında biz, Hz. Mehdi'yi (a.f) kıyam ve adaletle tanıyoruz. Her İmam (a.s) bir vasıfla tanınır. Bu İmam (a.f) ise, kıyam ve adaletle tanınmaktadır. [64] İslam, insanlığın sonunu ve akıbetini “adalet” olarak görüyor [65] ve evrensel bir hükümetin, tamamen adalet ve ilerleme ile dolu olacağını vaat ediyor. [66]
-------------
[1]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.1, s.87.
[2]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.1, s.78 ve 80.
[3]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.1, s.87 ve 88.
[4]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.2, s.540 ve 541.
[5]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.5, s.80 ve 89.
[6]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s. 46 ve 53.
[7]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.253.
[8]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.239 ve 248.
[9]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.46 ve 49.
[10]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.413.
[11]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.19, s. 358 ve 360.
[12]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.261 ve 262.
[13]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.21, s.210.
[14]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.13, s.72.
[15]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.14, s.38.
[16]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.3, s.389.
[17]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.261.
[18]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.2, s.86.
[19]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.4, s.812 ve 813.
[20]- 22. Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.16, s.78 ve 81.
[21]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.20, s.111 ve 115.
[22]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.19, s.358.
[23]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.9, s.131 ve 149.
[24]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.239 ve 247.
[25]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.16, s.430 ve 432.
[26]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.16, s.434 ve 437.
[27]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.24, s.228 ve 229.
[28]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.17, s.269 ve 271.
[29]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.24, s.167.
[30]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.311 ve 320.
[31]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.156.
[32]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.156.
[33]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.156 ve 157.
[34]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.157 ve 158.
[35]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.23, s.671 ve 672.
[36]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.25, s.415 ve 419.
[37]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.15, s.1019 ve 1117.
[38]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.46 ve 50.
[39]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.46 ve 51.
[40]- 43. Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.23, s.516 ve 519.
[41]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.156 ve 163.
[42]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.3, s.400.
[43]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.2, s.313.
[44]- 47. Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s. 46 ve 47.
[45]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.25, s.251 ve 252.
[46]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.11, s.139 ve 143.
[47]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.1, s.59 ve 61.
[48]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.4, s.384 ve 386.
[49]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.2, s.45 ve 49.
[50]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.6, s.202 ve 203.
[51]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.1, s.471 ve 476.
[52]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.3, s.110 ve 112.
[53]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.3, s.223 ve 224.
[54]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.5, s.127.
[55]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.7, s.398.
[56]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.4, s.311 ve 313.
[57]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.23, s.745.
[58]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.21, Sayfa 41 ve 42.
[59]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.5, s.255 ve 257.
[60]- Murtaza Mutahhari, Notlar, c.5, s.305.
[61]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.3, s.358 ve 363.
[62]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.3, s.358 ve 363.
[63]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.3, s.358 ve 362.
[64]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.114.
[65]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.18, s.161 ve 164.
[66]- Murtaza Mutahhari Külliyatı, c.23, s.651 ve 652.
gaziantep escort,alanya escort,gaziantep escort
yatırımsız deneme bonusu deneme bonusu veren siteler 2024
tesettürlü escort ,fatih escort ,türbanlı escort ,travesti escort ,taksim escort ,beylikdüzü escort ,çapa escort
halkalı escort ,avrupa yakası escort ,şişli escort ,avcılar escort ,esenyurt escort ,beylikdüzü escort ,mecidiyeköy escort ,istanbul escort ,şirinevler escort ,avcılar escort