![]() |
Tweet |
…
Allah'ın Velilerinin Recep Ayı Geldiğindeki Yaşantıları
Büyüklerin Recep ayına gösterdikleri özen, Ramazan ayından bile daha fazlaydı ve Allame Tahrani'nin (r.a) ifadesi şöyleydi: "Manevi yolcular, Recep ayına ve haram aylara karşı daha fazla tepki ve hassasiyet göstermelidirler."
Bu mesele itibari ve hayali bir mesele değil, gerçek bir meseledir. Recep ayı geldiğinde havanın Cemâziyelâhir ayından farklı olduğu açıktır. Aynı Ramazan ayında havanın değişmesi gibi. Ya da Muharrem ayı geldiğinde havanın değiştiğini fark edersiniz. Bu olayın manevi etkisi, ortamı nasıl değiştirip hüzünlendiriyor. [1]
Merhum Allame Tahrani'nin (r.a) âdet ve yöntemi şuydu ki Recep ayından önce dostlarını toplar ve Recep ayına gösterilecek özen hakkında bazı konuları anlatırdı. Recep ayının fazileti hakkında gelen rivayet ve hadislere bakmaksızın, Allame Tahrani (r.a) ve diğer büyüklerle olan kişisel tecrübelerimden hatırladığım şey, onların yılın tüm günlerinde diğer aylara nazaran Recep ayına daha fazla özen gösterdikleri ve kendilerinin (Allame Tahrani) de Recep ayında bazı değişiklikler yaşadıklarıdır.
Onlar genel olarak hayatlarında ve kişisel amellerinde Recep ayına karşı daha fazla dikkat gösterirlerdi. Arkadaşlarına ve dostlarına da tavsiye olarak şöyle buyururlardı: "Recep ayı ilahi bir aydır ve insan Allah'ın ayında Allah'tan başkasını dahil etmemelidir." [2]
Birinci Bölüm: Recep Ayına Girmeden Önceki Dikkat Edilecek Hususlar
1. Üç Aya Girişe Yönelik Beklenti ve Hazırlık Hali
Recep ayı, manevi yolcuların gelmesini umut ettikleri ve önceki aylardan itibaren gelmesi için gün saydıkları bir aydır. Recep ayının gelmesi için bu beklenti ve gözetleme hali çok önemli bir haldir. Öyle ki bu beklenti ve gözetleme hali, zikir, vird ve diğer ibadet amellerinden daha önemlidir.
Beklenti hali, yani insan Recep ayına girmek istediğinde, sanki Allah'ın misafirliğine gidiyormuş gibi bir nefes, ruhiyet ve hal ile girmesi demektir. Bu hal, amellerden daha önemlidir; çünkü insana ulaşan şey niyet vasıtasıyladır ve ilahi nur ve feyizlerin sebebi o niyettir.
Ayrıca manevi yolcu, Recep ayına giriş için hazırlığı ve uygunluğu önceden kendisinde oluşturmalıdır; çünkü Recep ayının bir anı bile bir andır! Konuşma kalitesine daha fazla dikkat etmeli, insanlarla ilişkilerine daha fazla dikkat etmeli, hayaller, vehimler ve akla gelen şeylere karşı dikkatli olmalı ve insanların, astların ve benzeri kişilerin durumlarını gözetmede daha fazla özdenetim ve kontrol sahibi olmalıdır.
Büyük şahsiyetler şöyle buyuruyorlardı: "İnsanın Cemâziyelâhir ayının başından itibaren Recep ayının havasını kendi gidiş gelişlerinin ortamına ve evine sokması; böylece bu meseleden faydalanabilmesi daha iyidir."
Kulak hakkında, göz hakkında, adım hakkında ve her yere gitmemek, herkesle konuşmamak, insanlarla konuşma miktarını sınırlamak, her konuyu dinlememek, her yere göz atmamak ve "şimdi Recep ayına çok daha var ve Allah büyüktür!" dememek gerekir.
Evet, Allah her zaman büyüktür, fakat Allah her şey için bir neden ve sebep koymuştur. Özetle büyüklerin vurguladıkları şey, insanın bu mübarek Recep, Şaban ve Ramazan aylarına giriş için hazırlığının ve kendisinde oluşturduğu şeyin çok önemli olduğuydu. [3]
2. Tövbe ve Allah'a Dönüş
Haram aylara ve Rabbin özel inayet ve lütfuna mazhar olan aylara girişin adap ve şartları vardır. Siz birini ziyarete gittiğinizde, evde giydiğiniz kıyafetle gitmezsiniz! Banyo yaparsınız, güzel kıyafet giyersiniz, parfüm sürersiniz ve kendinizi hazırlarsınız. Recep ayı da Allah dostlarının görüşüne göre böyle bir özelliğe sahiptir. Bu yüzden şöyle buyuruyorlardı: "Manevi yolcu için en iyi şey, aydan önce tövbe etmesidir! Tövbe ve istihare guslü alıp, iki rekât namazdan sonra secdeye kapanıp yüz kere 'Estehirullahe bi-rahmetihi' [4] demesidir. Yani Allah'ım! Ben kendimi bu aya giriş için hazırlamak istiyorum, elimi ayağımı toplamak istiyorum, durumumu düzeltmek istiyorum ve hesabımı seninle temizleyip kul olmak istiyorum."
Bir defasında dostlar bana Recep ayı için en iyi şeyin ne olduğunu sordular. Dedim ki, ben büyüklerin buyurduğu şeyi söyleyeceğim: "En iyi şey insanın kendisini kendinden çıkarması, benlikten çıkarması ve bir kul olarak bulunup kendi iradesini ve seçimini Rabbin seçimine teslim etmesidir." [5]
Yapmak istediği her işten önce, O'nun ne istediğine baksın ve sonra yapsın. Ona gelmek isteyen her düşünce için, önce O'nun ne rızası olduğuna baksın ve sonra o konuda düşünsün. Yapmak istediği her girişimde, önce O'nunla bağlantı ve ilişki yönünü göz önünde bulundursun ve sonra o meseleye girişsin. Bu, Allah'ın bir kuluna başarı verirse, daha fazla nasip ve pay alabildiği kulluk makamıdır. [6]
İkinci Bölüm: Recep Ayına Girdikten Sonraki Dikkat Edilecek Hususlar
1- Hayalin Düzeltilmesi
Bu üç ayda -Recep, Şaban ve Ramazan'da- insan için tavsiye edilen en önemli mesele, insanın zihnini düşüncelerden ve meselelerden temizlemesi, her düşüncenin zihnine gelmesine izin vermemesi, bir düşünce geliyorsa, orada yuvalanıp kalmasına izin vermemesi, aksine melekût âleminden gelen nurların giriş kabiliyetini nefsin kazanabilmesi için hemen zihninden defetmesidir. Ve bilsin ki düşünceler ve zihinsel meşguliyetler varken, artık o nurlar ve varidât (girişler) için yer yoktur. Bu yüzden zihnini hazırlamalıdır. [7]
2- Murakabe Gözetimi
Murakabe, manevi yolculuğun en önemli şartlarındandır. O, manevi yolcunun tüm hallerde, vazifesi olan şeyden sapmaması ve azmettiği şeyden geri kalmaması için gözetleyici ve dikkatli olmasıdır. Murakabe genel bir anlama sahiptir ve manevi yolcunun makamları, dereceleri ve menzillerine göre farklılık gösterir. Murakabe, hasta için uygunsuz gıdadan sakınma hükmündedir. Hasta kendi mizacını temizleyip kendisine uygun olmayandan sakınmadıkça, ilaç etkisiz olacaktır. Hatta bazen ters etki bile yapabilir. [8]
Merhum Allame Tahrani (r.a) murakabenin anlamını açıklarken şöyle buyuruyorlar: "Ben bir gün Allame Tabatabai hazretlerine "Falan amel hangi durumda etkilidir?" diye sordum. Kendileri "Murakabe ile! Murakabe ile!" buyurdular. Sonra kendileri şöyle tefsir ettiler ki murakabenin anlamı şudur:
Susmak, açlık, uyanıklık, [9] uzlet ve sürekli zikir
Dünyanın eksiklerini bu beş şey tamamlar.
Yani kesinlikle murakabenin gerçekleşmesi için bu işlere amel etmek gereklidir ki bunlar:
1- Samt: Yani susmak. [10]
2- Cû': Yani açlık ve yemeği düzenleme, aşırılıktan ve benzeri şeylerden sakınma. Ve oruç ki malum en yüksek ve en mükemmel olanıdır. İftar vaktinde veya sahur vaktinde telafi edilmemesi ve orucun tüm o etkileri yok olacak kadar doldurulmaması şartıyla.
3- Seher: Gece sonu uyanıklığıdır. Esasen manevi yolcu gece sonunda ve iki doğuş (güneş ve fecr) arasında uyanık olmazsa, bir yere varamaz. Bin yıl da zahmet çekse, faydası yoktur. Bu temel bir talimattır!
4- Uzlet: Yani dünya ehli ve dünyaperest insanların heva ve görüşlerinden ve gayretleri mal, makam ve itibar elde etmek olan kimselerden uzak durmak. Müslüman olsalar ve namaz kılsalar da din derdi yoktur, Allah derdi yoktur; dertleri sadece bu hayat ve toplum meseleleri ve benzerleridir. Bunlarla görüşmek insanı yorar, tembelleştirir ve ruhu yok eder.
5- Zikrin devamlılığı: Yani insanın kalbinde sürekli Allah'ın zikri olmalı ve Allah'ı düşünmelidir. [11]
6- Manevi Yolcunun Gece ve Gündüzdeki Vazifeleri
İnsanın vakitlerini düzenlemesi daha iyidir, gece erken yatması daha iyidir. Yemeği uygun bir yemek olmalı ve diğer insanların müptela oldukları meselelerden sakınmalıdır. Haber ve değersiz meseleler gibi şeyleri izlemek, resimler, filmler izlemek vakit kaybıdır. Şeytanların ev ve insan varlığı alanına girmesinden başka hiçbir etkisi olmayan meselelerin hepsini bir kenara bırakmalıdır. Gece abdestli yatmalı ve namaz için hazırlıklı olmak üzere sabah erken kalkmalıdır.
------------
[1]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 41. oturum.
[2]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 41. oturum.
[3]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 216. oturum.
[4]- Hayat-ı Cavid, s.113. "Allah'tan hayır ve rahmet dilemekteyim ve onun rahmetine ümit bağlamaktayım."
[5]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 41. oturum.
[6]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 217. oturum.
[7]- Unvan-ı Basri Hadisinin Şerhi, 145. oturum.
[8]- Ulu’l-Elbab’ın Seyri Sülukunda Lubbu’l-Lubab Risalesi, s.113.
[9]- Seher: Gece uyanıklık.
[10]- Ayin-i Restigari, s.120.
[11]- Ayin-i Restigari, s.151.
gaziantep escort,alanya escort,gaziantep escort
yatırımsız deneme bonusu deneme bonusu veren siteler 2024
tesettürlü escort ,fatih escort ,türbanlı escort ,travesti escort ,taksim escort ,beylikdüzü escort ,çapa escort
halkalı escort ,avrupa yakası escort ,şişli escort ,avcılar escort ,esenyurt escort ,beylikdüzü escort ,mecidiyeköy escort ,istanbul escort ,şirinevler escort ,avcılar escort