xslot trbet tarafbet orisbet betturkey betpublic bahiscom betebet betlike mariobet betist 1xbet trendbet istanbulbahis zbahis royalbet betwild alobet aspercasino trwin betonred bizbet
Bugun...


Ali Carfi

facebook-paylas
Ehl-i Beyt (a.s) Perspektifinde Tağut Kavramı, Onun Reddi ve Bu Sistemlerde Yaşama
Tarih: 20-12-2024 14:58:00 Güncelleme: 20-12-2024 14:58:00


Bu yaklaşım Kur’an-ı Kerim, Ehl-i Beyt imamlarının (a.s) öğretileri ve İslam’ın adalet anlayışı üzerine inşa edilmiştir. Yukarıda geçen 'Tağut kavramı, onun reddi ve bu sistemlerde yaşama' konularını Şia ve Ehl-i Beyt (a.s) öğretisi çerçevesinde şu şekilde ele alabiliriz:

 

1. Tağut Kavramının Tanınması ve Reddi

 

Şia düşüncesine göre, tağut kavramı Kur’an ve hadislerde sıkça vurgulanan, insanları Allah’a kulluktan uzaklaştıran tüm sistem ve otoriteleri kapsar. Tağutun reddi, iman için temel bir şart olarak kabul edilir.

   •  Kur’an’da Tağut’un Reddine Dair:

   “Artık her kim tağutu inkâr eder ve Allah’a iman ederse, kopması mümkün olmayan sağlam bir kulpa yapışmıştır.” [1]

Şia tefsirlerinde bu ayet, İmamların (a.s) önderliğini kabul eden ve zalim otoriteleri reddeden müminler için bir rehber olarak yorumlanır.

   • Ehl-i Beyt İmamlarının (a.s) Görüşü:

Ehl-i Beyt İmamları (a.s), özellikle İmam Ali (a.s), İmam Hüseyin (a.s) ve diğer imamlar (a.s), tağut otoritelerine karşı direnmenin zorunluluğunu vurgulamışlardır. Örneğin:

 İmam Hüseyin (a.s.) Yezid’in yönetimini “tağut” olarak nitelendirerek şöyle buyurmuştur:

“Ben zalim bir yönetime boyun eğmek için değil, dedem Resulullah’ın ümmetini ıslah etmek için kıyam ediyorum.”

    Bu yaklaşım, zalim otoriteye karşı aktif bir direnişi ve zulmü reddetmeyi içermektedir.

 

2. Tağut Sistemlerinde Yaşama İlkeleri

 

Ehl-i Beyt İmamlarının (a.s) hayatında, bir tağut sistem altında yaşarken, bu sistemin meşruiyetini reddederek, Müslümanların onurlu bir yaşam sürmesi için stratejiler geliştirme örnekleri vardır:

   • İmam Ali’nin (a.s.) Dönemi:

İmam Ali (a.s.), tağut otoritelerle mücadele ederken İslam toplumu içinde adalet ve birliği korumaya çalışmıştır. Ancak bazen maslahat gereği (örneğin İmam Hasan’ın (a.s) Muaviye ile yaptığı anlaşma) mücadelede geri adım atılmış gibi görünebilir. Bu, Müslümanların hayatta kalması ve İslam’ın korunması için bir stratejidir.

   • İmam Zeynel Abidin (a.s.):

Kerbela sonrası, zalim Emevi yönetiminin baskısı altında yaşayan İmam Zeynel Abidin (a.s), doğrudan çatışmaya girmemiş; ancak dualar ve ahlaki öğretiler yoluyla toplumu bilinçlendirmiştir. Onun “Sahife-i Seccadiye” adlı eserindeki dualar, bu pasif direnişin örneklerindendir.

   • Takiyye (Tedbirli Davranış):

Şia mezhebine göre, tağut sistemlerinde yaşarken can, mal veya iman tehlikeye düştüğünde “takiyye” yapılabilir. Takiyye, tehlike anında inancını gizlemek veya stratejik bir tavır takınmak anlamına gelir. Ancak bu, hiçbir şekilde tağutun meşru kabul edilmesi anlamına gelmez.

   İmam Cafer-i Sadık (a.s.) şöyle buyurmuştur: “Takiyye benim dinimdir, atalarımın da dinidir. Takiyyesiz bir Müslüman, kılavuzsuz bir gemi gibidir.”

 

3. Takviye ve Tağut Sistemlerine Yardım

 

Şia anlayışında, tağut sistemlerini doğrudan veya dolaylı yoldan güçlendirmek kesinlikle haramdır. Bu, yalnızca zalim otoriteyi meşrulaştırmak değil, aynı zamanda mazlumların hakkını zayi etmek anlamına gelir.

   • İmam Hüseyin’in (a.s.) Öğretisi:

   İmam Hüseyin (a.s), Yezid yönetimine hiçbir şekilde destek verilmemesi gerektiğini vurgulamış ve bu tavır, kıyamının ana gerekçesi olmuştur.

   “Zalimlere asla meyletmeyin, yoksa size de ateş dokunur.” [2]

   Bu ayet, Ehl-i Beyt imamları (a.s) tarafından, zalim yönetimlere karşı bir duruş sergilemenin gerekliliğine işaret eden bir uyarı olarak yorumlanmıştır.

   • Fıkhi Açıdan Takviye:

   Şia fakihleri, bir zalim yönetime yardım etmenin (örneğin ekonomik katkı sağlamak, onlara propaganda yapmak) haram olduğunu belirtmişlerdir. Ancak zaruret durumları veya İslam’ın maslahatını koruma gereği istisna kabul edilebilir.

 

Sonuç ve Özet

 

Şia ve Ehl-i Beyt (a.s) perspektifi, tağutun reddi, ona itaat etmenin haram olması ve bu sistemlerde İslam’ı muhafaza ederek yaşama konularında oldukça net bir duruş sergiler:

   1. Tağutu Tanı ve Reddet: Tağut sistemini asla meşru kabul etme.

   2. Adalet ve Hakkaniyet İçin Mücadele Et: İmam Hüseyin (a.s) ve diğer imamların (a.s) örneklerini takip et.

   3. Takiyyeyi Uygula: Zaruret durumlarında inancını korumak için tedbirli davran.

   4. Tağut Sistemine Destek Verme: Ekonomik veya siyasi yardımdan kaçın.

 

Bu öğretiler, zalim otoritelere karşı onurlu bir yaşam sürdürmenin ve İslam’ın temel ilkelerini korumanın yollarını açıkça göstermektedir. Ehl-i Beyt imamlarının (a.s) bu konulardaki sözleri ve tavırları, günümüz Müslümanlarına da rehberlik etmektedir.

 

 

--------------

[1]- Bakara, 256.

[2]- Hud, 113.



Bu yazı 172 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
İLAN PANOSU

Web sitemize nasıl ulaştınız?


HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI