Bugun...



Kas?tl? Olarak Cünüp Kalmak

Kas?tl? Olarak Cünüp Kalmak

facebook-paylas
Güncelleme: 15-06-2020 15:13:08 Tarih: 15-05-2020 13:04

Kas?tl? Olarak Cünüp Kalmak

Soru 772: Sabah ezan?na kadar baz? zorluklardan dolay? cenabet kalan (gusül etmeyen) kimsenin oruç tutmas? caiz midir?

Cevap: Ramazan ay? orucu ve kazas? hariç, oruç tutmas?n?n sak?ncas? yoktur. Ancak Ramazan ay? orucu ve kazas?nda gusletmekten mazur olursa, teyemmüm etmesi gerekir; teyemmüm de edemezse, orucu sahih olmaz.

Soru 773: E?er bir adam cenabet oldu?u hâlde birkaç gün oruç tutar ve cenabetten temizlenmenin oruç için ?art oldu?unu bilmezse, cenabet olarak oruç tuttu?u günlerden dolay? üzerine keffaret farz olur mu, yoksa sadece kazas? yeterli midir?

Cevap: Soruda varsay?lan duruma göre oruçlar?n kazas?n? tutmas? yeterlidir.

Soru 774: Kaza veya müstehap oruç tutan cenabet kimsenin güne? do?duktan sonra gusül almas? caiz midir?

Cevap: Fecir do?uncaya (sabah ezan?n?n vaktine) kadar kas?tl? olarak cenabet kal?rsa, Ramazan ay? orucu ve kazas? sahih olmaz. Ama bunlar?n d???ndaki oruçlar?n, özellikle müstehap orucun sahih olmas? akvad?r (güçlü görü?tür).

Soru 775: Ramazan ay? gecesinde bir yerde misafir olan kimse geceleyin ihtilam oluyor; misafir oldu?undan ve yan?nda da yeterli elbise olmad???ndan dolay? oruçtan kaçmak için yar?n sefere gitmeyi amaçl?yor; acaba, bu ?ah?s hiçbir ?ey yemeden sabah ezan?ndan sonra sefere ç?kmak niyetiyle hareket ederse, sefere ç?kmay? niyet etmesi keffareti üzerinden kald?r?r m??

Cevap: Cenabet oldu?unun fark?nda olarak fecir do?madan önce gusül ve teyemmüm etmeksizin sabahlarsa, s?rf geceleyin sefere ç?kmay? amaçlamak veya gündüz sefere ç?kmak keffareti dü?ürmek için yeterli de?ildir.

Soru 776: Acaba su olmad???ndan veya ba?ka bir mazeret yüzünden cenabet guslü yapamayacak olan kimsenin Ramazan gecesinde bilerek cünüp olmas? caiz midir?

Cevap: Bu ?ahs?n üzerine farz olan, teyemmüm yapmakt?r. Cünüp olduktan sonra teyemmüm için yeterli vakit varsa caizdir.

Soru 777: Mübarek Ramazan ay?nda sabah ezan?ndan önce uykudan uyanan, fakat ihtilam oldu?unun fark?na varmadan tekrar uyuyan kimse, sonra sabah ezan? esnas?nda uyan?r ve sabah ezan?ndan önce muhtelim oldu?unu kesin bilirse orucunun hükmü nedir?

Cevap: Sabah ezan?ndan önce, muhtelim oldu?unun fark?na varmam??sa orucu sahihtir.

Soru 778: Bir mükellef, mübarek Ramazan ay?nda sabah ezan?ndan sonra uykudan kalk?p muhtelim oldu?unu görür, fakat tekrar uyur, güne? do?duktan sonra (sabah namaz?n? k?lmaks?z?n) uyan?rsa, guslünü ö?le ezan?na kadar geciktirir ve ö?leden sonra guslederek ö?le ve ikindi namaz?n? k?larsa orucunun hükmü nedir?

Cevap: Orucu sahihtir, ancak tekrar uyuyup ezandan önce uyanmam?? olsayd? orucunu kaza etmesi gerekirdi.

Soru 779: Ramazan ay? gecesinde sabah ezan?ndan önce muhtelim olup olmad???nda ?üphe eden bir mükellef, ?üphesine itina etmez ve tekrar uyur, sabah ezan?ndan sonra uykudan kalk?p ezandan önce muhtelim oldu?unun fark?na var?rsa orucunun hükmü nedir?

Cevap: Birinci uykudan uyand?ktan sonra kendisinde ihtilamdan bir eser görmez, sadece muhtelim oldu?una ihtimal verir ve durumunu ara?t?rmazsa, tekrar uyuyup ezandan sonra kalkar ve ezandan önce muhtelim oldu?unu anlarsa orucu sahihtir.

Soru 780: Mübarek Ramazan ay?nda necis suyla gusleden ve bir hafta sonra suyun necis oldu?unu hat?rlayan kimsenin bu müddet içerisindeki oruç ve namaz?n?n hükmü nedir?

Cevap: Namaz? bat?ld?r ve kaza etmesi gerekir; ama orucu sahihtir.

Soru 781: Bir adam yakaland??? bir hastal?k yüzünden idrar? damla damla akmaktad?r, fakat bu durumu geçicidir. Yani her idrardan sonra bir saat veya daha çok devam etmektedir. Bu adam?n oruçla ilgili vazifesi nedir? ?öyle ki, baz? gecelerde cünüp oluyor, ezandan bir saat önce uykudan kalk?yor idrar damlalar?yla beraber meni de ç?kmas? mümkündür; cenabetten temizlenmi? halde sabahlamas? için vazifesi nedir?

Cevap: Sabah ezan?ndan önce gusleder veya cenabet yerine teyemmüm ederse, -bundan sonra elinde olmaks?z?n meni ç?ksa da- orucu sahihtir.

Soru 782: Sabah ezan?ndan sonra veya önce uyur, uykuda muhtelim olur ve ezandan sonra kalkarsa guslü için tan?nan müddet ne kadard?r?

Cevap: Sorudaki takdirde cenabet olmas? o günkü orucuna zarar dokundurmaz; ancak namaz için gusletmesi farzd?r, guslü namaz vaktine kadar da geciktirebilir.

Soru 783: Ramazan ay? veya ba?ka günlerin orucu için cenabet guslü almay? unutur ve gündüz hat?rlarsa vazifesi nedir?

Cevap: Ramazan ay?nda sabah ezan?ndan önce cenabet guslünü unutur ve cünüp olarak sabahlarsa, orucu bat?l olur. ?htiyat gere?i Ramazan ay?n?n orucunun kazas? (hüküm aç?s?ndan), Ramazan ay?n?n orucu hükmündedir. Ama di?er oruçlarda bununla oruç bat?l olmaz.

 

ORUÇLUYKEN VEYA D??ER HALLERDE ?ST?MNA

Soru 784: Haram olan cinsi münasebet, istimna veya haram olan yeme içme yoluyla orucunu bat?l edenin hükmü nedir?

Cevap: Soruda varsay?lan duruma göre; ya altm?? gün oruç tutmal? veya altm?? fakiri doyurmal?d?r. Ancak her ikisini de yapmak ihtiyat? müstehap gere?idir.

Soru 785: ?stimnan?n orucu bat?l etti?ini bildi?i halde oruçluyken istimna yapan mükellefin, üzerine cem keffareti farz olur mu?

Cevap: E?er ?ah?s bilerek istimna yapar ve ondan meni gelirse cem kefareti farz olmaz. Ancak bu durumda cem kefareti vermek ihtiyat? müstehapt?r.

Soru 786: Mahrem olmayan kad?nla telefonla konu?ma esnas?nda olu?an tedirginlikten dolay? ve arada istimna sebeplerinden hiçbirisi olmadan Mübarek Ramazan ay?nda benden meni ç?kt?; ancak, o kad?nla konu?mam lezzet alma kast?yla de?ildi, bu durumda acaba orucum bat?l olur mu? E?er bat?l olursa keffaret de farz m?d?r?

Cevap: Daha önce bir kad?nla konu?man?z yüzünden âdetiniz icab? sizden meni ç?km?yorduysa ve o kad?nla telefonla konu?man?z ?ehvet ve lezzet kast?yla da de?ildiyse, buna ra?men elinizde olmaks?z?n sizden meni ç?kt?ysa böyle bir ?ey orucu bat?l etmez ve üzerinize de bir ?ey gelmez.

Soru 787: Birkaç y?ld?r Ramazan ay?nda ve di?er aylarda istimnaya müptela olan kimsenin namaz ve orucunun hükmü nedir?

Cevap: ?stimna mutlaka haramd?r, meni ç?kmas?na sebep olursa cenabete yol açar; oruçluyken bu i?i yaparsa haramla orucu bat?l etme hükmündedir. Gusül ve teyemmüm almaks?z?n, cünüp olarak namaz k?lar veya oruç tutarsa namaz ve orucu bat?ld?r ve onlar? kaza etmesi farzd?r.

Soru 788: Erke?e, kar?s?n?n eliyle istimna yapmas? caiz midir?

Cevap: Bu i? haram olan istimna hükmünde de?ildir ( sak?ncas?zd?r).

Soru 789: Doktor, bekâr bir adam?n menisini tahlil etmek ister ve onun da menisini vermesi ancak istimnayla mümkün olursa, istimna etmesi caiz midir?

Cevap: Tedavi buna ba?l?ysa sak?ncas? yoktur.

Soru 790: Baz? t?p merkezlerinde döllenme yap?p yapamayaca??n? bilmek amac?yla meni üzerinde t?bbi ara?t?rmalar yapmak için erkekten istimna yapmas?n? istiyorlar; bu durumda erke?in istimna yapmas? caiz midir?

Cevap: Döllenme yap?p yapamayaca??n? bilmek için bile olsa ?er'an istimna yapmak caiz de?ildir. Ancak e?lerin çocuklar?n?n olmamas?na sebep olan hastal??? te?his etmek buna ba?l? olursa caizdir.

Soru 791: Kar?s? yan?nda olmayan erkek ?ehvetini tahrik etmek için kar?s?n? hayal edebilir mi? Ba?ka kad?n? hayal etmenin hükmü nedir?

Cevap: Birinci durumda, meni gelmesi gibi haram bir i?e sebep olmazsa sak?ncas? yoktur. ?kinci durumda( ba?ka kad?n? hayal etme), ihtiyata uygun olan bu i?in terkidir.

Soru 792: Bulû? ça??na eri?ti?i ilk dönemlerde Ramazan ay?n?n orucunu tutan bir kimse oruçluyken istimna ederek cünüp olur ve oruç tutmak için cenabetten temizlenmenin gerekti?ini bilmeyerek birkaç gün bu halde oruç tutarsa, sadece o günleri kaza etmesi yeterli midir, yoksa bu konuda ba?ka bir hükmü mü vard?r?

Cevap: Sorudaki takdirde ona hem kaza, hem de keffaret farzd?r.

Soru 793: Oruçlu bir kimse Ramazan ay?nda ?ehveti tahrik eden bir manzaraya bakar ve cünüp olursa orucu bat?l olur mu?

Cevap: Meni ç?kmas? kast?yla bakarsa veya bakt???nda cünüp olaca??n? bilirse ya da adet ve al??kanl??? gere?ince bakt???nda cünüp oluyorsa, buna ra?men kasten bakar ve cünüp olursa bilerek cünüp olan kimsenin hükmündedir. Yani hem kaza ve hem keffare boynuna gelir.

Soru 794: Oruçlu birisi orucu bozan ?eylerden birisini birkaç kez yaparsa bunun hükmü nedir?

Cevap: Bir kere keffare ona vacip olur. Ancak bu oruç bozma i?i cinsi münasebet ya da istimna yoluyla olursa, bu i?in say?s? kadar keffare vermek ihtiyat? vacip gere?idir.

 

 

Ayetullah el-Uzma Seyyid Ali Hüseyni Hamanei'nin ?lmihali 




Bu haber 1492 defa okunmuÅŸtur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER SORU-CEVAP Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÃœN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU
Ä°LAN PANOSU

Web sitemize nas?l ula?t?n?z?


NAMAZ VAKÄ°TLERÄ°
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI