Tweet | Tarih: 28-06-2023 08:56 |
Nakledilen hadislere göre Allah, Hz. İsmail (a.s) Hz. İsmail’in (a.s) bugün Hz. İbrahim (a.s) tarafından kurban edilme emrini vermiştir. Hz. İbrahim (a.s) oğlu Hz. İsmail’i (a.s) kurban etmeye götürmüş, ancak Hz. Cebrail (a.s) bir koçla nazil olmuş ve o koç Hz. İsmail (a.s) yerine kurban edilmiştir. Kurban Bayramı günü Mina’da kurban kesilmesi bugünün anısınadır. Allah’ın evine giden hacıların Mina’da kurban kesmesi hac vazifelerindendir.
Kurban Bayramı günü ve gecesini ibadetle geçirmek çokça tavsiye edilmiştir. Kurban Bayramı gecesini dua, namaz ve yakarışla ihya etmek oldukça faziletlidir. Kurban Bayramı günü gusül almak, kurban bayram namazı kılmak, kurban kesmek, İmam Hüseyin’i (a.s) ziyaret etmek ve Nudbe duasını okumak müstahaptır. Kurban Bayramı günü oruç tutmak, Fıtır Bayramında olduğu gibi haramdır.
Kurban Bayramı günü İslam ülkelerinde resmî tatil ilan edilir ve Müslümanlar bugünü şenlikler içinde kutlarlar.
Kurbanın Tarihçesi
Rivayetlerin naklettiğine göre Hz. İbrahim (a.s) oğlunu kurban etmekle görevlendirildiğini rüyasında görür. Hz. İbrahim (a.s) Allah’ın emrini yerine getirmek için oğlu Hz. İsmail (a.s) Hz. İsmail’le (a.s) birlikte Mina’ya gider. Mina’da birinci Cemre Cemreye vardıklarında şeytan ona mücessem (somut) olur. Hz. İbrahim (a.s) ona doğru yedi taş atar ve sonra ikinci ve üçüncü Cemrelerde de şeytana yedi taş atar. Bu üç Cemreyi taşlamak haccın ibadetlerindendir.
Kurban kesme esnasında Hz. İbrahim (a.s) oğlunu yere yatırmış ve keskin bıçağı boğazına dayamıştır. Ancak bıçak kesmemiştir. Sonunda baba ve oğlun Allah’ın emrine tam olarak teslim oldukları anlaşıldıktan sonra Allah, onun amelini kabul etmiştir. Hz. Cebrail (a.s) oğlunun kurban edilmesinin yerine bir koç getirmiş ve o koç kurban edilmiştir. [1]
Kurban Bayramı Gecesi Amelleri
İmam Cafer Sadık’ın (a.s) babasından naklettiği bir rivayette şöyle buyurmuştur: “İmam Ali (a.s) kendisini fariğ (inziva) etmek için yıldan dört geceyi severdi: Recep ayının birinci gecesini, Şaban ayrının ortasına ait geceyi, Fıtır Bayramı gecesi ve Kurban Bayramı gecesi.”
Öyle anlaşılıyor ki fariğ olmaktan maksat, o geceyi ihya ederek ibadetler için fariğ olmaktadır. Nitekim Kurban Bayramı gece ve gündüzünde İmam Hüseyin’i (a.s) ziyaret etmek müstahaptır. [2]
Kurban Bayramı Günü Amelleri
Kurban Bayramı günü oldukça faziletli bir gündür ve bugünün amelleri birkaç tanedir:
أللّهُمَّ هذا يَومٌ مُبارَك
Ancak kırk altıncı duanın okunması daha iyidir. [3]
وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِكینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریكَ لَهُ، وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْكَ وَلَكَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَكْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی [5]
Nakledilen bir hadiste İmam Sadık (a.s) şöyle buyurmuştur: “İmam Ali b. Hüseyin ve İmam Muhammed Bakır (a.s) kurban etini üçe ayırırlardı: Bir bölümünü komşulara verirlerdi, bir bölümünü ihtiyaç sahiplerine ve bir bölümünü de ev halkı için ayırırlardı.” [6]
اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر اَللهُ اَكْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ اَللهُ اَكْبَرُ عَلی ما هَدانا… ااَللهُ اَكْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا [7]
Kurban Bayramı’nda Oruç Tutmanın Hükmü
Kurban Bayramı günü oruç tutmak, Ramazan Bayramı’nda oruç tutmak gibi haramdır. [9]
Hac İbadetlerinde Kurban Kesmek
Hacıların Kurban Bayramı günü gittikleri yer Mina’dır. Mina topraklarında yapılması gereken ibadetler üç tanedir:
1-Cemrelerin taşlanması
2-Kurban kesmek
3-Saçların kısaltılması veya tıraş edilmesi (halk ve taksir).
Akabe cemresinin taşlanmasından sonra kurban kesilir. [10]
Hacda Kurban Kesmenin Şartları
Temettü haccını yerine getirenlerin deve, sığır veya koyun kesmeleri farzdır. Elbette deve ve daha sonra sığır kesilmesi daha iyidir. Üç hayvan dışındaki hayvanların kurban edilmesi yeterli değildir. [11] Müstahap ihtiyat gereği, kurban etinin bir kısmı hediye, bir kısmı sadaka ve bir kısmı da yenmek üzere üçe ayrılır. [12]
--------------
[1]- Saffat, 104, 105.
[2]- Mirza Cevad Meliki Tebrizi, el-Murakabat, s. 371.
[3]- Meclisi, Zadu’l Mead, s. 426, 427.
[4]- Meclisi, Zadu’l Mead, s. 426, 427.
[5]- Meclisi, Zadu’l-Mead, s. 426, 427.
[6]- Seyyid İbn-i Tavus, İkbal, s. 451.
[7]- Kuleyni, el-Kâfi, c. 4, s. 517.
[8]- Abbas Kummi, Mefatihu’l Cinan, s. 445.
[9]- Necefi, Cevahiru’l Kelam, c. 16, s. 324.
[10]- Ali Atai İsfahani, Esrar-ı Hac, s. 123, 126.
[11]- İmam Humeyni, Menasik-i Hac, s. 207.
[12]- İmam Humeyni, Menasik-i Hac, s. 213.