Bugun...



Ehl-i Kitap ve Di?er F?rkalar?n Hükmü

Ehl-i Kitap ve Di?er F?rkalar?n Hükmü

facebook-paylas
Tarih: 19-02-2022 11:21

Ehl-i Kitap ve Di?er F?rkalar?n Hükmü

Soru 313: Baz? fakihler, ehl-i kitab?n temiz ve baz?lar? da necis oldu?unu söylüyorlar. Bu konuda sizin görü?ünüz nedir?

Cevap: Ehl-i kitab?n zat itibar?yla necis oldu?u malum de?ildir. Onlar?n zat itibar?yla temiz olduklar? görü?ündeyiz.

Soru 314: Ehl-i kitaptan olup da fikrî olarak Peygamber efendimizin (s.a.a) peygamberli?ine inanan ama buna ra?men kendi baba ve dedelerinin geleneklerini sürdüren kimseler, taharet aç?s?ndan kafir hükmündeler mi?

Cevap: Yaln?zca Peygamber efendimizin (s.a.a) peygamberli?ine inanmas? bir kimsenin Müslüman oldu?una hükmetmek için yeterli de?ildir. Ancak onlar ehl-i kitaptan say?l?yorlarsa, (yine de) temizdirler.

Soru 315: Birkaç arkada?la birlikte bir ev kiralad?k. Sonra arkada?lar?m?zdan birinin namaz k?lmad???n? gördük ve sebebini sorunca, kalben Allah'a inand???n? ama namaz k?lmad???n? söyledi. Biz onunla birlikte yemek yiyoruz ve aram?zda geni? ve çok yak?n ili?kiler var. Acaba böyle birisi pak m?d?r?

Cevap: Sadece namaz?, orucu veya di?er ?er'î farzlar? terk etmesi Müslüman?n mürtet olmas?na (dinden ç?kmas?na) ve necis olmas?na sebep olmaz. Bir Müslüman?n mürtet oldu?u ispatlanmad?kça, di?er Müslümanlar?n hükmündedir.

Soru 316: Ehl-i kitaptan kastedilen hangi dinlerdir ve onlarla ili?ki s?n?rlar?n? belirleyen ölçü nedir?

Cevap: Ehl-i kitaptan maksat, kendisini ilahî bir dine mensup k?l?p, Allah'?n peygamberlerinden bir peygamberin ümmeti sayan Yahudiler, Hristiyanlar ve Zerdü?tiler gibi semavi kitaplar? olan kimselerdir. Hatta yapt???m?z ara?t?rmaya göre, Sabiîler de ehl-i kitaptand?r. ??te bunlar ehl-i kitap hükmünde olan kimselerdir ve ?slâmî ölçü ve ahlâk gözetilerek, bunlarla mua?erette bulunman?n bir sak?ncas? yoktur.

Soru 317: “Aliyullahiler” ad?nda bir f?rka vard?r. Emirü’l-Müminin Ali'yi (a.s) ilâh olarak kabul eden, namaz ve oruç yerine dua etme?e inanan bunlar necis midir?

Cevap: E?er Emirü’l-Müminin Ali'nin (a.s) ilâh oldu?una inan?yorlarsa, onlar ehl-i kitap olmayan gayr-i müslimlerin hükmündedir. Yani kafir ve necistirler.

Soru 318: "Hz. Ali (a.s) ilâh de?ildir ama ilâhtan a?a?? da de?ildir" diyen ve “Aliyyullahiler” olarak adland?r?lan f?rkan?n hükmü nedir?

Cevap: E?er Allah-u Teâlâ'ya ortak ko?muyorlarsa, mü?rik hükmünde de?ildirler.

Soru 319: On iki imam ?ialar? taraf?ndan ?mam Hüseyin (a.s) veya Ashab-? Kisa (a.s) için yap?lan nezirler “Aliyullahiler” f?rkas?n?n topland??? yerlere harcamak -ki bu gibi yerlerin güçlenmesine sebep oluyor- caiz midir?

Cevap: Muvahhitlerin önderi Hz. Ali'nin (a.s) ilah oldu?una inanmak bat?l bir akidedir. Bu inanç, ki?inin ?slâm dininden ç?kmas?na sebep olur. Bu akidenin yay?lmas?na yard?m etmek haramd?r. Ayr?ca nezredilen ?ey, ancak nezredildi?i yerde harcanabilir.

Soru 320: Bizim bölgemizde ve di?er baz? bölgelerde kendilerine “?smailiyye” ismini veren bir f?rka vard?r. Bunlar imamlardan alt?s?na inan?yorlar ama dinî farizalardan hiçbirine inanm?yorlar. Yine velâyet-i fakih ilkesine de inançlar? yoktur. Bu f?rkaya mensup olanlar necis midir?

Cevap: Yaln?zca imamlar?n (a.s) alt?s?na veya herhangi bir dini hükme inanmamak dinin asl?n? ve Peygamber efendimizin (s.a.a) peygamberli?ini inkara götürmezse, kafir olmaya ve necisli?e sebep olmaz. Ancak imamlardan (a.s) birine (ha?a) küfrederlerse, kafir ve necis olurlar.

Soru 321: Halk?n mutlak ço?unlu?unun kafir (Budist) oldu?u bir ülkede bir üniversite ö?rencisi bir ev kiralarsa, evin taharet ve necaset aç?s?ndan hükmü nedir? Bu evi y?kay?p temizlemek gerekir mi? ?unu da belirtmek gerekir ki, bu evler ço?unlukla tahtadan yap?ld???ndan onlar? y?kamak mümkün de?ildir. Ayr?ca otellerin ve otellerdeki e?yalar?n hükmü nedir?

Cevap: Ehl-i kitap olmayan bir kafirin, beden ve elinin tesir edici ?slakl?kla bir ?eye de?di?i ispatlanmad?kça, onun necis oldu?una hükmedilmez. Necis oldu?u kesin olarak bilinse de ev ve otellerin kap? ve duvarlar?n? ve onlarda olan e?yalar? y?kamak gerekmez. Ancak necis olan ?ey yemek, içmek veya namazda kullan?l?rsa, onu y?kamak gerekir.

Soru 322: Huzistan bölgesinde kendilerine “Sabiîler” ad?n? veren büyük bir grup ya?amaktad?r. Onlar "Biz, Hz. Yahya'ya (a.s) tabiyiz ve onun kitab? bizim yan?m?zdad?r" diyorlar. Din alimlerinin görü?ünde de bunlar?n Kur'ân-? Kerim'de ismi geçen Sabiîler oldu?u ispatlanm??t?r. Bunlar?n ehl-i kitap olup olmad??? hususunu aç?klaman?z? rica ediyoruz.

Cevap: Ad? geçen taife ehl-i kitap hükmündedir.

Soru 323: Kafir birinin yapt??? evin necis oldu?u ve orda namaz k?lman?n mekruh oldu?u söylenmektedir. Bu do?ru mudur?

Cevap: Böyle bir evde namaz k?lmak mekruh de?ildir.

Soru 324: Yahudi, Hristiyan ve di?er kafir f?rkalar?n?n yan?nda çal??man?n ve onlardan ücret alman?n hükmü nedir?

Cevap: E?er i? haram i?lerden olmaz, ?slâm'?n ve Müslümanlar?n genel maslahatlar?na daayk?r? olmazsa, sak?ncas? yoktur.

Soru 325: Askerlik görevini yapt???m bölgede, “Ehli-Hak” mezhebine mensup olan a?iretler ya?amaktad?r. Onlardan yo?urt, süt gibi yiyecek, içecek al?p yemek caiz midir?

Cevap: E?er ?slâm'?n temel inançlar?na inan?yorlarsa, taharet ve necaset konusunda di?er Müslümanlar?n hükmündedirler.

Soru 326: Ö?retmen olarak ya?ad???m?z köyün halk? “Ehli-Hak” f?rkas?na mensup olduklar? için namaz k?lmazlar ve biz onlar?n yemek ve ekmeklerinden yemek zorunday?z. Çünkü sürekli olarak bu köyde kal?yoruz. Bu durumda bizim namazlar?m?z?n bir sak?ncas? var m??

Cevap: E?er tevhidi, nübüvveti veya dinin di?er zaruri hükümlerinden birini inkar etmezler ve Peygamber efendimizin (s.a.a) risaletinin eksik oldu?una da inanmazlarsa, onlar?n kafir ve necis olduklar?na hükmedilmez. Aksi takdirde, onlara dokunuldu?unda ve yemeklerini yerken taharet ve necaset hükümlerine riayet edilmelidir.

Soru 327: Akrabalar?m?zdan biri komünistti. Çocuklu?umuzda bizlere birçok e?ya ve araç-gereç vermi?ti. ?imdiye kadar ayn? ?ekilde kalan o e?ya ve araç gereçlerin hükmü nedir?

Cevap: E?er kafir ve mürtet oldu?u ispatlan?r ve bulû? ça??na ula?t???nda, Müslüman oldu?unu belirtmeden kâfirli?i seçmi? olursa, onun mallar? di?er kâfirlerin mallar? hükmündedir.

Soru 328: A?a??daki sorulara cevap vermenizi rica ediyoruz:

1- ?lkokul, ortaokul ve lise gibi çe?itli tahsil dönemlerinde erkek veya k?z, okulun içinde veya d???nda, mükellef olsun veya olmas?n bat?l “Bahaî” f?rkas?na mensup ö?rencilerle Müslüman ö?rencilerin oturup kalkmalar?n?n, tokala?malar?n?n hükmü nedir?

2- Bahaî olduklar?n? söyleyen veya Bahaî olduklar? kesin olarak bilinen ö?rencilere kar?? e?itim görevlilerinin ve ö?retmenlerin tutumu nas?l olmal?d?r?

3- Su musluklar? ve sabun gibi bütün ö?rencilerin ortakla?a kulland?klar? e?yalar? kullanman?n ?er'î hükmü nedir? Elbette, bu gibi e?yalara ?slak el ve bedenle dokunuldu?u bilinmektedir.

Cevap: Bat?l Bahaî f?rkas?na ba?l? olan her ?ah?s necistir. Taharetin ?art oldu?u i?lerde ve Bahaîler'in ?slak olarak temas ettikleri ?eyde taharet hükümlerine riayet etmek gerekir. Ama e?itim görevlileri ve ö?retmenlerin Bahaî ö?rencilere kar?? tutumlar?na gelince, onlarla olan ili?kilerin kanunlara ve ?slâm ahlak?na uygun olmal?d?r.

Soru 329: Mümin kad?n ve erkeklerin, sap?k Bahaî f?rkas? kar??s?ndaki görevlerini ve o f?rkaya mensup olanlar?n, ?slâm toplumu aras?nda bulunmalar?n?n getirdi?i yükümlülüklerin neler oldu?unu aç?klar m?s?n?z?

Cevap: Sap?k Bahaî f?rkas?n?n hile ve fesatlar?na kar?? koymak ve di?er Müslümanlar?n onlara meyletmelerini engellemek bütün müminlere bir görevdir.

Soru 330: Sap?k Bahai f?rkas? mensuplar? bazen bizlere yiyecek veya ba?ka ?eyler getiriyorlar. Onlardan yararlanmak caiz midir?

Cevap: Yoldan ç?km?? ve insanlar? sapt?ran bu f?rkan?n mensuplar?yla bütün ili?kilerin kesilmesi gerekir.

Soru 331: Çevremizde bir çok Bahaî f?rkas? mensuplar? ya?amaktad?r. Onlar evimize de çok gelip gidiyorlar. Baz?lar?, onlar?n necis ve baz?lar? da pak olduklar?n? söylüyorlar. Bu Bahaîler ise, kendilerinden güzel ahlak göstermekteler. Bunlar pak m?d?r?

Cevap: Onlar necistirler. Onlar sizin din ve iman?n?z?n dü?man?d?rlar. Onlardan sak?n?n.

Soru 332: Müslümanlar?n ve kâfirlerin ortak olarak kulland?klar? otobüs ve tren koltuklar?n?n hükmü nedir? Baz? bölgelerde kafirlerin say?s? Müslümanlardan daha çoktur. Öte taraftan hava s?cakl???, terlemeye ve rutubetin sirayet etmesine sebep oldu?u da bilinmektedir.

Cevap: Ehli kitap olan kafirler necis de?ildirler. Ancak kafir ve Müslümanlar?n ortak kulland?klar? malzemelerin pakl???nda ?üphe edildi?inde ve necis olduklar? kesin olarak bilinmedikleri müddetçe temiz hükmündedirler.

Soru 333: Yurt d???nda ö?renim görmek gayr-i Müslimlerle ili?kide bulunmay? gerektiriyor. Böyle bir yerde kafirlerin ?slak elinin temas etme ihtimali oldu?u takdirde, onlar?n eliyle imal edilen (?er'î usullere göre kesilmeyen hayvan?n eti gibi haramdan olan bir ?eyi ihtiva etmemek kayd?yla) g?da maddelerini yemenin hükmü nedir?

Cevap: Yaln?zca kafirin elini ya? olarak g?da maddesine dokundurdu?u ihtimali o g?da maddelerinden çekinmeyi farz k?lmaz; kesin olarak temas etti?i bilinmedikçe o ?ey temiz hükmünü ta??r. E?er kafir ehl-i kitaptan olursa, zat itibariyle necis de?ildir ve elinin ?slak olarak bir ?eye de?mesi onun necis olmas?na sebep olmaz.

Soru 334: ?slâm hükümetinde ya?amakta olan bir Müslüman, bir kafirin hizmetinde olur ve onun bütün masraflar? o kafir taraf?ndan kar??lan?r ve aralar?nda s?cak dostluk ili?kisi olursa, böyle bir Müslümanla s?k? ailevi ili?ki kurup baz? vakitler onun yeme?inden yemek caiz midir?

Cevap: Sözü edilen Müslümanla di?er Müslümanlar?n ili?ki kurmalar?nda bir sak?nca yoktur. Ancak söz konusu Müslüman?n akidesinde ve di?er konularda, hizmet etti?i gayri Müslim taraf?ndan sapt?r?lma ihtimali varsa, onun bu i?ten uzakla?mas? ve di?er Müslümanlar?n da onu münkerden nehyetmeleri farzd?r.

Soru 335: Maalesef baz? sebeplerden dolay?, birkaç y?l önce kay?nbiraderim tamamen dinden ç?karak, mürtet oldu. Hatta dinin baz? kutsallar?na hakaret edecek kadar ileri gitti. Ama mürtet olu?undan birkaç y?l geçtikten sonra, ?imdi gönderdi?i bir mektupla ?slâm'a inand???n?, fakat namaz k?lmad???n? ve oruç tutmad???n? belirtmektedir. Bu durumda annesinin, babas?n?n ve di?er aile fertlerinin onunla ili?kileri nas?l olmal?d?r? Necis telakki edilmesi gereken kafir hükmünde midir?

Cevap: Önceden mürtet oldu?u ispatlanm??sa, sonradan tövbe edince pak olur. Annebabas?n?n ve di?er aile fertlerinin de onunla ili?kilerinde bir mahzur yoktur.

Soru 336: Oruç gibi dinin zaruri hükümlerinden birini inkar eden kimse kafir hükmünde olur mu?

Cevap: E?er dinin zaruriyat?ndan bir ?eyi inkar etmesi, peygamberli?i inkar etmek veya Peygamber efendimizi (s.a.a) yalanlamak ya da ?eriat? eksik bilmek anlam?na gelirse, bu küfür (kafirlik) ve irtidat say?l?r.

Soru 337: Mürtet ve harbî kafirler için konulan ceza kanunlar? ?slâm önderli?inin yükümlülü?ü dahilinde olan siyasî bir hüküm müdür? Yoksa k?yamet gününe kadar de?i?mez olan ?er'î bir ceza m?d?r?

Cevap: Bu cezalar ?er'î ve ilahî olan bir hükümdür.




Bu haber 1549 defa okunmuÅŸtur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER AHKAM Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÃœN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
Ä°LAN PANOSU

Web sitemize nas?l ula?t?n?z?


HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI