Bugun...



Psikolojik Sava?a Kar?? Koyman?n En Önemli Yollar?

Soru: Psikolojik sava?a kar?? koyman?n en önemli yollar? nelerdir?

facebook-paylas
Tarih: 25-06-2020 15:08

Psikolojik Sava?a Kar?? Koyman?n En Önemli Yollar?

Cevap: Dü?man? yenilgiye u?ratman?n ve onun üzerinde hâkimiyet kurman?n yöntemlerinden biri psikolojik sava?t?r ve bunun i?lev ve etkisi askeri ve fiziki sava?tan derecelerle daha yüksektedir. Allah Resulü (s.a.a) peygamberli?inin ilk y?llar?nda inkârc?lar?n psikolojik ve propagandaya dayal? ?iddetli sald?r?lar?na maruz kalm??t?r. Hz Peygamber (s.a.a) de ahlaki, insani ve ?slami usulleri koruyarak ?slam sava?ç?lar?n?n psikolojisini takviye etme ve dü?man?n psikolojisini zay?flatmadan ibaret iki boyutta psikolojik sava??n en i?levsel taktiklerini yaratt?. Toplumlar?n ilerlemesi ve sava? ?ekillerinin girift hale gelmesiyle psikolojik sava? askeri sava?tan daha önemli bir duruma gelmi? ve ülkelerin siyasal, askeri, ekonomik ve toplumsal faaliyetlerinin bir unsuru addedilmi?tir. Bugün sömürgeci ve büyüklenen ülkelerin siyasal, askeri, ekonomik, toplumsal ve propaganda eksenli faaliyetlerinin önemli k?sm? psikolojik sava? operasyonlar?n?n hizmetinde kullan?larak hedef seçilen ülkelerin halk?na kar?? kullan?lmaktad?r. Bunun temel hedefi, bu halklara gizli ve his edilmeyecek bir ?ekilde egemen olmakt?r. Bu siyasal hedefe ula?mak için iki önemli husus vurgulanm??t?r:

A. Karamsarl?k ve ümitsizlik.

B. Korku ve deh?et uyand?rmak.

Psikolojik sava?lar?n de?i?ik yöntem ve türleri vard?r. Gerçekleri manipüle etmek için ?ayia yaratmak (ülkelerin yöneticilerine yönelik kötümserlik yaratmak, halkta kayg? ve ?st?rab? art?rmak, yöneticilerin ?ahsiyetini y?pratmak, inançlar? yok etmek, toplumsal sa?l?ks?z atmosferler olu?turmak ve halk aras?nda ihtilaf ç?karmak), hadiseleri büyütmek, övmek, ikilik ç?karmak ve aldatmak bu kabildendir. Bizim içinde bulundu?umuz ?slam toplumunda psikolojik sava?a kar?? koyman?n tecrübeyle i?levselli?i ispatlanm?? en önemli yollar? ?unlardan ibarettir:

1. Allah Tebarek ve Teala’ya tevekkül etmek.

2. Dü?man? tan?ma ve ona kar?? koyma yollar?n? bilmede basiret ta??mak.

3. Özgüven ve insan?n kendi dinsel kimli?ine dönmesi.

4. ?ç cepheyi kontrol etmek ve bu cephe içinde koordineyi sa?lamak.

5. Toplum bireyleri aras?nda dostluk ve birlikteli?i yaratmak.

6. Do?ruluk ve yalandan sak?nma kültürünü yaymak.

7. ?ç araç ve kabiliyetlerden ulusal onur ve iktidar için yararlanmak.

8. Hakikat ve propaganda aras?ndaki fark? görebilmeleri için yurtta?lar? e?itmek.

9. Dü?man?n zaaf noktalar?n? ö?renmek.

10. Dü?man kar??s?nda aç?k faaliyet göstermek ve onunla yüz yüze gelmek ve de?erleri savunmak.

Ayr?nt?l? Cevap:

Cevap vermeden ?nce psikolojik sava?a a?ina olmak için baz? hususlar? hat?rlatmak gerekmektedir; zira her fenomen ile do?ru ve etkili bir ?ekilde mücadele etmek, onu tam olarak tan?maya ba?l?d?r. Elbette psikolojik sava??n tüm boyut ve ?ekillerini tam anlam?yla ö?renmek geni? bir uzmanl?k gerektirir ve bu k?sa yaz?da bunun için f?rsat bulunmamaktad?r. Ama k?saca ifade etmek gerekirse dü?man? yenilgiye u?ratmak ve ona egemen olman?n yöntemlerinden biri psikolojik sava?t?r. Psikolojik sava??n i?levsellik ve etkisi askeri ve fiziki sava?lardan derecelerce daha üstündür. Di?er sava? ?ekilleri gibi bu yöntem de inanan ve inanmayan de?i?ik topluluk, ulus ve halklar aras?nda eski zamanlardan beri yayg?nd?r ve her güç dü?mana kar?? koymada ondan istifade etmeye çal??m??t?r. O halde psikolojik sava? ve mücadele zat? itibari ile yerilen ve çirkin bir ?ey de?ildir. E?er psikolojik sava? insanlara zulüm etmek ve onlar? sömürmek için kullan?l?rsa veya ahlaki ve insani olmayan yöntemlerden yararlan?rsa bu yerilecek ve k?nanacakt?r.

?slam’da Psikolojik Sava?:

Allah Resulü (s.a.a) peygamberli?inin ilk dönemlerinde inkârc?lar?n psikolojik ve propagandaya dayal? ?iddetli sald?r?lar?na maruz kalm??t?. Hz Peygamber (s.a.a) de her zaman hem ?slam sava?ç?lar?n?n psikolojisini takviye etme ve hem de dü?man?n psikolojisini zay?flatma boyutunda psikolojik sava??n en üstün taktik ve tekniklerinin yarat?c?s? say?l?rd?. Elbette bu taktiksel yeniliklerin hiçbiri ahlaki, insani ve ?slami usullerle çeli?mezdi.

?slam’?n ilk dönemindeki psikolojik sava?tan örnekler:[1]

1. Hz Peygamber (s.a.a) Müslümanlar?n Rumlardan korktu?unu bilmesine ra?men bazen ?slam ordusundan bir grubu partizan eylemler yapmak için Rum s?n?r?na yollard?. Hz Peygamber (s.a.a) bu hareketiyle Rumlar?n zaaflar?n? ortaya ç?karmakta ve Müslümanlar?n psikolojisini takviye etmekteydi.

2. Mekke fethi gecesinde Hz Peygamber (s.a.a) ?slam ordusunun yüksek noktalarda birçok ate? yakmas?n? emretti ve böylece dü?manlar?n Müslümanlar?n say?s?n?n çok oldu?unu tasavvur edip psikolojilerinin zay?flat?lmas?n? hedefledi.[2]

3. Müslümanlar dü?man kuvvetleriyle kar??la??nca sars?c? ve kendilerine özgü sloganlar atmaktayd?. Bu hem Müslümanlar?n kendi taraftarlar?n? tan?mas?na ve hem de dü?manlar?n psikolojisinin zay?flat?lmas?na neden olmaktayd?. Sava?ta öldüren öldüren, ahed ahed ve Allah-u Ekber gibi sloganlar at?lmaktayd?.[3]

4. Hendek sava??nda Hz Peygamber (s.a.a) Müslümanlar ile sava?may? sürdürmekten vazgeçmeleri için Yahudilere bir ?ahs? gönderdi.[4]

5. Ba?ka güçleri tarafs?z hale getirmek - galip gelmede dü?man?n itminan? gev?etmek - ve onlara psikolojik bask?da bulunmak ve kendilerini korkutmak ?slam’?n ilk y?llar?nda psikolojik sava? boyutunda Hz Peygamber’in (s.a.a) ve sahabelerinin taktiksel yöntemleriydi.

?slam dü?manlar? da ?slam’a kar?? koyma do?rultusunda de?i?ik durum ve zamanlarda psikolojik sava? yönteminden istifade etmekteydiler. Uhud sava??nda mü?rikler ?slam ordusunun psikolojisini k?rmak için Peygamber’in (s.a.a) öldürüldü?ü yalan?n? yüksek sesle seslendiriyordular.[5] Kur’an-? Kerim münaf?klar taraf?ndan psikolojik sava? yönteminin kullan?lmas?n? ?u ?ekilde beyan etmektedir: ?man edenlerle kar??la?t?klar? zaman, “inand?k” derler. Fakat ?eytanlar?yla (münaf?k dostlar?yla) yaln?z kald?klar? zaman, “?üphesiz, biz sizinle beraberiz. Biz ancak onlarla alay ediyoruz” derler.[6] Birinci dünya sava??nda propaganda psikolojik sava? do?rultusunda bir yöntem olarak kullan?ld?. Sava?an taraflar çirkin hareketlerini aç?klamak için, ülkelerin kamuoyunu yan?ltmakta ve aldatmaktayd?lar. Bu yöntem ikinci dünya sava?? boyunca da ayn? ?ekilde önemini korudu. Sava?an taraflar bu yöntemi kullanmada birbirleriyle rekabet etmekteydiler. Bu ?ekilde baz? durumlarda psikolojik sava? askeri sava?tan daha fazla bir önem kazand? ve ülkelerin siyasal, askeri, ekonomik ve toplumsal faaliyetlerinin bir unsuru haline geldi. Bugün ülkelerin siyasal, askeri, ekonomik, toplumsal ve propaganda eksenli faaliyetlerinin önemli bir k?sm? hedef ülkelerin haklar?na kar?? kullan?lan psikolojik sava??n hizmetinde yer almaktad?r. Bu faaliyet, istihbarat servislerinin kontrolü alt?nda ulusal ve uluslar aras? boyutta de?i?ik i?levlere sahiptir ve bu faaliyetin temel hedefi inançlar? manipüle etmek, dürtüleri itibars?zla?t?rmak, rakibin psikolojisini tahrip etmek ve zay?flatmak, kar??t devletin iktidar?n? sarsmak veya onun bak?? ve karar?n? de?i?tirmek ve en sonda da onlara gizli ve hissedilmeyecek ?ekilde egemen olmakt?r. Bu temel hedefe ula?mak için iki önemli husus vurgulanm??t?r:

A. Karamsarl?k ve ümitsizli?in a??lanmas?: Bireyin ideal ve beklenilen ?artlar? gerçekle?tirmeye kararl? oldu?u ve kendi çabas?nda herhangi bir nedenden ötürü ba?ar?l? olmad??? ve bunun tekrarland??? durumlarda, kendi ruhsal ve psikolojik bir buhrana duçar olur ve bu durum çaresizlik ve uyu?mazl?k ile kendini gösterir. Bu vaziyette iyi olmayan ?artlar? sunarak kendi hedeflerine ula?mak için bireyi faaliyetten al?koymaya ve onun özgüvenini zedelemeye ve kendisine karars?zl?k ve ümitsizlik a??lamaya çal???rlar.

B. Korku ve deh?et yaratmak: Korku ve korkutmak bir toplumdaki bireylerin psikolojik aç?dan yenilmesi için en önemli ve etkili araçlardan say?l?r. Bu fiil de kitle ileti?im araçlar? ve ekonomik ve siyasal ambargodan istifade edilerek uygulan?r.

Bugün ?slam ve devrim dü?manlar? insani olmayan yöntemler ile büyük propaganda ve medya imkânlar?n? kullanarak her gün ve gece ülkemizin aleyhine psikolojik sava? yürütmekte ve ?slam mezhepleri aras?ndaki ihtilafl? konular? büyük göstererek birle?mi? saflar? birbirinden ay?rmaya çal??maktad?r. Ehlisünnet ve ?ia gibi ?slam mezhepleri ve Türk, Fars, Beluç ve Kürtler gibi kavimler aras?ndaki ihtilaflar? konular? büyütmeleri bu kabildendir. Onlar?n psikolojik sava?ta istifade etti?i en önemli araç dergiler, kitaplar, konu?malar ve iç ile d?? medya organlar? vesilesiyle propaganda yapmakt?r. Bu sava?ta dü?man?n propaganda hedefi, bireylerin bak?? ve inançlar?n? kendine yöneltip de?i?tirmektir.

Psikolojik Sava? Türleri

Sömürgeci ülkeler bizim aleyhimize yürüttükleri psikolojik sava?ta de?i?ik yöntemlerden istifade etmektedir ve bunlar?n en önemlileri ?unlardan ibarettir:

1. ?ayia: ?ayia, muhataplar?n inançlar?n? de?i?tirme yönünde kullan?lan, a??zdan a?za, bireyden bireye intikal eden ve herhangi güvenilir bir delil ve belgeden yoksun belirli bir iddiaya denir. ?ayian?n yarat?lmas?n?n hedefleri ?unlard?r:

A. Düzen ve yöneticilere yönelik kötümserlik olu?turmak. Bu, iyi olmayan neticeler meydana getirebilir.

B. Halkta kayg? ve ?st?rab? art?rmak.

C. ?ahsiyeti lekelemek ve de?erleri, yöneticileri ve düzenin haysiyetini zedelemek.

D. Toplumsal aç?dan sa?l?ks?z bir atmosfer olu?turmak.

E. Halk aras?nda ayr?l?k ç?karmak ve her ulusun ba?ar?s?n?n ba?l? oldu?u birlik ve beraberli?i yok etmek.

2. Gerçekleri Tahrif Etmek: Gerçekleri tahrif etmek de kullan?lan yöntemlerden biridir. Dü?man bu yöntemi kullanarak kamuoyunu hakikat ve gerçeklerden sapt?rmak ve bu ?ekilde meseleleri daha de?i?ik bir ?ekilde yans?tmaya çal???r. Ba?ka bir tabirle onlar halk?n mesaj ve olaylar? kendilerinin istedi?i ?ekilde alg?lamas?na neden olmaktad?rlar. Di?er yöntemler genellikle bu hedef için kullan?l?r.

3. Büyütmek ve Abartmak: ??levsel olman?n yan? s?ra basit de olan bu yöntem psikolojik sava?ta iki ?ekilde kullan?l?r: Dü?man kar?? taraf?n zaaf noktalar? veya eksiklikleri ve mevcut sorunlar?n? haddinden fazla büyük gösterip halk?n endi?elenmesini art?rmak için bunu vurgular. Di?er bir yöntem de dü?man?n ta??d??? olumlu hususlar? topluma tan?tmas? ve kamuoyunda onlar? büyük göstermesi ve bu yolla bireyleri kendine çekmeye çal??mas?d?r. Bu iki hareket birlikte yap?larak dü?man için daha üstün bir netice ortaya ç?kar?r.

4. ?htilaf: Her ulus ve devletsel düzenin ba?ar?s?ndaki as?l etken birlik ve beraberlik olmas? nedeniyle ayr?l?k da bunun tersine her ulusun zillet ve bahts?zl???n?n as?l amili say?l?r. Bu yöntem dü?man?n psikolojik sava?ta kulland??? yakla??k tüm yöntemlerin neticesidir. Gerçekte dü?man psikolojik sava? ç?karma yoluyla halk ve yöneticiler aras?nda ayr?l?k yaratmaya ve bu vesileyle kendi menfaatlerine ula?maya çal???r.[7]

Psikolojik Sava?a Kar?? Koyma Yollar?:

Psikolojik sava? zihni, dü?ünsel, kültürel ve ideolojik bir atmosfer olu?turma yönünde gerçekle?ir ve buna kar?? koymak zihinsel zekâ ve tüm alanlarda ve bu cümleden olmak üzere uygun medya araçlar?ndan istifade etmede maharetli bir ?ekilde hareketleri organize etmeye ba?l?d?r. Dü?man?n kulland??? yöntemler ile ?slami de?er, kültür ve ahlaka ba?l? kal?narak dü?man?n psikolojik sava??na kar?? koymal? ve onun aç?k ve gizli komplolar?n? ba?ar?s?z k?lmal?y?z. ??levselli?i tecrübe ile kan?tlanm?? psikolojik sava?a kar?? koyman?n en önemli yollar? ?unlardan ibarettir:

1. Allah Tebarek ve Teâlâ’ya dayanmak ve ?slam dü?manlar?n?n kar??s?nda onun yard?m?na iman etmek.

2. Dü?man? dosttan ay?rt edebilecek bir basiret ta??mak, psikolojik sava??n de?i?ik ?ekillerini ve ona kar?? koyma yollar?n? bilmek.[8]

3. Özgüven ve dinsen hüviyete dönmek: E?er bir ulus kendi sermaye, imkân, güç, kabiliyet ve üstünlüklerine inan?rsa hiçbir zaman yabanc?lar kar??s?nda a?a??lanma hissi ta??maz ve psikolojik sava?lar?n etkisinde çok az kal?r.

4. ?ç cepheyi kontrol etmek ve güçler aras?nda koordinasyon sa?lamak: Her zaman kendi güçlerinin ifrat ve tefrite yönelmesini denetlemek ve onlar aras?nda dengeyi sa?lamak her toplumun önder ve yöneticilerinin görevidir; zira koordinesizlik ve ihtilaf dü?man?n psikolojik sava?ta ba?ar?l? olmas?n?n alt yap?s?n? olu?turur.

5. Toplum bireyleri aras?nda dostluk ve birlikteli?in olu?turulmas?: Tolerans ve de?i?ik e?ilimlere tahammül etme gücünün art?r?lmas?yla, güvensizlik alt yap?s? haz?rlayacak ve dü?man?n hedeflerine yard?mc? olabilecek kendi güçlerimizin tefrika ve ayr?l??a dü?mesinin önü al?nmal?d?r.

6. Do?ru sözlü olmak ve yalan söylemekten kaç?nma kültürünün yay?lmas?: E?er halk ülkenin yönetici ve sorumlular?na yönelik güveni yitirir ve onlar?n dürüst olmad???na inanmaya ba?larsa dü?man psikolojik sava?ta hedefine ula?m?? olur.

7. Ulusal onur ve iktidar y?nünde iç araç ve kabiliyetlerden faydalanmak.

8. Hakikat ve propaganda aras?ndaki fark? bilebilmeleri için yurtta?lar? e?itmek: Bundan dolay? bilinçli olunmal?, ?ayialar?n yay?lmas?n?n önü al?narak dü?man?n yalanlar? etkisiz hale getirilmeli ve her ortamda duyumlar? ifade etmekten kaç?n?lmal?d?r.

9. Dü?man?n zaaf noktalar?n? tan?mak: Dü?man her zaman kendi zaaf noktalar?n? gizleyerek muhataplar?n zihninde yalan bir iktidar olu?turmaya ve bu yolla rakibi mücadele etmekten ümitsiz hale getirmeye çal???r. Dü?man?n zaaf noktalar?n?n belirginle?mesiyle o silah?n? kaybeder.

10. Dü?mana kar?? aç?k ve yüz yüz faaliyetlerde bulunmak ve de?erleri savunmak: De?erleri savunmada zaaf göstermek ve dü?man ile yüz yüze gelmekten kaç?nmak, güçlerin psikolojisinin zay?flamas?na ve onlar?n de?erlerin esas?nda ku?ku duymalar?na neden olur. Bu yüzden tam bir cesaret ve kararl?l?k ile her zaman de?erleri bireylerin kalp ve can?nda diri tutmal?y?z. Son olarak hat?rlatmal?y?z ki dü?man?n psikolojik operasyonlar? kar??s?nda sebat göstermek, direnmek ve psikolojik sava?ta dirençli olmak toplumdaki her bireyin görevidir. Onlar zeki ve bilinçlice dü?man?n propaganda eksenli sald?r?s?n?n önünü almal?d?r.

 

 

----------------

[1] Porseman’dan al?nt?: Ordibehe?t 1386, ?umareyi 56, (Howze.net)

[2] Mak’rizi, ?mtau’l Esma’a, c: 1, s: 358, Daru’l Kutubu’l ?lmiye, Beyrut, Ta El- Uvla, 1999/1420.

[3] ?mtau’l Esma’a, c: 9, s: 276.

[4] A.g.e, c: 1, s: 240; Tarihi Taberi, c: 2, s: 578, Daru’t Turas, Beyrut, Ta Es- Saniye, 1378/1967.

[5] ?bni Esir, El -Kamil, c: 7, s: 157, Tercüme: Ebu’l Kas?m Halet ve Abbas Halili, Müessesei Metbuatiyi ?lmi, Tahran, 1371 h.?.

[6] Bakara Suresi, 14. ayet.

[7] Porseman’dan al?nt?: Ordibehe?t 1386, ?umareyi 56, 0000000 (Howze.net)

[8] Bkz: Psikolojik sava? teknikleri




Bu haber 2431 defa okunmuÅŸtur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER SORU-CEVAP Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÃœN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
Ä°LAN PANOSU

Web sitemize nas?l ula?t?n?z?


HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI