![]() |
Tweet |
Bismillahirrahmanirrahim
Soru: Bizim Allah-u Teâlâ’nın varlığına getirdiğimiz en önemli delillerden birisi nedensellik ilkesidir. Fakat bazı batılı düşünürler buna itiraz ederek diyorlar ki: Nedensellik ilkesi her şeyi kapsamına alan bir genel ilke ise, o zaman yaratıcının da bir nedeni olması gerekir. Oysaki bu onun ilk neden olduğu ve bir yaratıcısının olmadığı inancıyla çelişmektedir.
Başka bir ifadeyle, nedensiz bir yaratıcıya inanmak nedensellik ilkesinin genel bir ilke olmasıyla çelişmektedir. Bu ilkenin genel bir ilke olduğunu kabul etmezsek, o zaman da bu ilkeye dayanarak yaratıcıyı ispat edemeyiz. Çünkü birileri de çıkıp madde veya enerjinin nedensiz meydana geldiğini ve bunların değişimleri sonucu diğer olguların meydana geldiğini ileri sürebilir. Bu konudaki cevabınız nedir?
Cevap: Bu şüphe daha önce cevapladığımız bir soruda da açıklandığı üzere nedensellik ilkesinin yanlış anlaşılmasından meydana gelmiştir. Bu şüpheyi ortaya atanlar sanmışlar ki her varlık, var olduğu için bir nedene muhtaçtır. Oysaki bu yanlış bir düşüncedir. Nedensellik ilkesinin doğru açıklanışı şöyledir. Varlığında bağımlı ve muhtaç olan her varlık bir nedene muhtaçtır. Nedensellik ilkesinin bu doğru açıklamasını nazara alırsak onun genel bir ilke olduğu ve hiçbir istisnasının olmadığı görülür. Madde ve enerjinin nedensiz var olduğunu ve bunların değişimleri sonucu evrendeki diğer varlıkların ortaya çıktığını ileri sürmek ise yerinde açıklandığı üzere birçok yönden yanlış ve temelsizdir.
gaziantep escort,alanya escort,gaziantep escort
yatırımsız deneme bonusu deneme bonusu veren siteler 2024
tesettürlü escort ,fatih escort ,türbanlı escort ,travesti escort ,taksim escort ,beylikdüzü escort ,çapa escort
halkalı escort ,avrupa yakası escort ,şişli escort ,avcılar escort ,esenyurt escort ,beylikdüzü escort ,mecidiyeköy escort ,istanbul escort ,şirinevler escort ,avcılar escort