Bugun...



Allah'ın İsimlerine ve Kur'ân Ayetlerine Dokunmak

Allah'ın İsimlerine ve Kur'ân Ayetlerine Dokunmak

facebook-paylas
Tarih: 27-11-2021 10:41

Allah'ın İsimlerine ve Kur'ân Ayetlerine Dokunmak

Soru 147: Allah-u Teala'ya dönen zamirlere -"O'nun yüce adıyla" cümlesinde olan "O" zamiri gibi-dokunmanın hükmü nedir?

Cevap: Zamir, lafzı celâle (Allah-u Teala'nın ismi) hükmünde değildir (zamire abdestsiz dokunmanın sakıncası yoktur).

Soru 148: Lafzı celale ("Allah" kelimesi) yerine "...l " yazılmaktadır. Buna abdestsiz olarak dokunmanın hükmü nedir?

Cevap: Hemze harfi ve noktalar lafzı celâle ("Allah" kelimesi) hükmünde değildir.

Soru 149: Çalıştığım kurumda yazılan bütün mektuplarda "Allah" kelimesi "...l " şeklinde yazılmaktadır; lafzı celâle yerine bir Elif ve üç nokta yazılmasının şer'en bir mahzuru var mıdır?

Cevap: Bunun şer'en bir mahzuru yoktur.

Soru 150: Lafzı celâleye abdesti olmayan kimselerin ellerinin değebileceği ihtimaline dayanarak, lafzı celâlenin "...l " şeklinde yazılması caiz midir?

Cevap: Bunun bir mahzuru yoktur.

Soru 151: Görme engelli kimseler, altı noktadan oluşan özel bir alfabeye parmaklarını sürerek okumaktalar. Bu alfabeyle Kur’an-ı Kerim öğrenirken ve bu yazıyla yazılan "Allah" kelimesine dokunurken görme engellilerin abdestli olmaları gerekir mi?

Cevap: Eğer o şekiller harflerin sembolleriyseler, harf hükmünde değildirler. Ancak meseleye vakıf olan insanlar nezdinde o şekiller harf hesaplanıyorsa, onlara dokunurken ihtiyata uygun hareket edilmelidir. (Yani abdestsiz dokunulmamalıdır).

Soru 152: Abdestsiz bir kimsenin (içinde "Allah" kelimesi olan) "Abdullah" ve "Habibullah" gibi şahıs isimlerine dokunmasının hükmü nedir?

Cevap: Abdesti olmayan bir kimsenin, bileşik bir ismin bir bölümü olsa bile, lafzı celâle'ye ("Allah" kelimesine) dokunması caiz değildir.

Soru 153: Adet döneminde olan bir kadının, Hz. Resulullah'ın (s.a.a) isminin yazılı olduğu kolyeyi boynuna takması caiz midir?

Cevap: Boynuna takmasının sakıncası yoktur; ama Resulullah'ın (s.a.a) ismini (adet iken)

bedenine temas ettirmemesi ihtiyatı vacip gereğidir.

Soru 154: Abdestsiz olarak Kur’an-ı Kerim'in yazısına dokunmanın haram oluşu, Mushaf-ı Şerif'e mi mahsustur, yoksa ayrı bir kitapta, tabloda veya duvarda vb. gibi şeylerde yazılmış Kur’an ayetlerini de içeriyor mu?

Cevap: Mushaf-ı Şerif'e mahsus değildir; başka bir kitapta, dergide, gazetede, tabloda veya

duvar üzerine yazılmış olsa bile, Kur’an’a ait tüm ayet ve kelimeleri içerir.

Soru 155: Üzerine "Ayete'l-Kursi" gibi Kuran ayetleri yazılmış olan bir tabağı bereket ve hayra vesile olsun diye yemek için kullanmanın bir sakıncası var mıdır?

Cevap: Abdestli olursa veya yemeği kaşıkla yerlerse, bunun sakıncası yoktur.

Soru 156: Daktilo gibi yazı araçlarıyla Allah'ın isimlerini, Kur’an ayetlerini ve masumların isimlerini yazan kimselerin yazarken abdestli olmaları gerekir mi?

Cevap: Abdestli olmaları şart değildir. Ancak abdestsiz olarak bu tür yazılara dokunmaları caiz değildir.

Soru 157: İran İslâm Cumhuriyeti'nin armasına abdestsiz dokunmak haram mıdır?

Cevap: Örfe göre lafzı celale olarak bilinir ve öyle okunursa, taharetsiz olarak ona dokunmak haramdır. Bunun dışında her ne kadar ihtiyat taharet olmadan dokunmaktan kaçınmak olsa da bir sakıncası yoktur.

Soru 158: İran İslam Cumhuriyeti’nin bayrağının idarî kâğıtlar üzerinde basılıp yazışmalarda kullanılmasının hükmü nedir?

Cevap: Yazışmalarda lafzı celâlenin ve İran İslâm Cumhuriyeti'nin armasının yazılmasının bir sakıncası yoktur. İran İslâm Cumhuriyeti arması örfen lafzı celâle biliniyorsa, taharetsiz dokunulması haramdır. İhtiyata uygun olan ona abdestsiz dokunmamaktır.

Soru 159: Üzerine Kur'ân ayetleri yazılı olan posta pullarını kullanmanın hükmü nedir? Yine lafz-ı celâleyi ve diğer ilâhî isimleri veya kurumların Kur'ân-ı Kerim ayetlerini içeren armalarını dergilerde ve günlük yayınlanan gazetelerde basmanın hükmü nedir?

Cevap: Kur'ân ayetlerini ve ilâhî isimleri vb. basıp yayınlamanın bir sakıncası yoktur. Ancak bu yazıların ulaştığı kimseler onlara hürmetsizlik etmemek, necis etmemek ve taharetsiz el sürmemek gibi şer'î hükümlerine riayet etmeleri gerekir.

Soru 160: Bazı gazetelere Allah’ın adı veya bazı ayetler yazılmaktadır. Bu gazetelere yemek sarmanın, üzerlerinde oturmanın, sofra olarak kullanmanın veya onları çöpe atmanın hükmü nedir? Şu da göz önünde bulundurulmalı ki başka şekillerde bu gazetelerden faydalanmak çok zordur.

Cevap: Halkın nezdinde saygısızlık sayılacak şekilde bu gazeteleri kullanmak caiz değildir. Ancak bu kullanma şekilleri saygısızlık sayılmazsa, sakıncası yoktur.

Soru 161: Yüzük kaşlarına yazılan yazılara el sürmek caiz midir?

Cevap: Eğer dokunulduğunda taharetin şart olduğu kelimelerden olursa, taharetsiz el sürmek caiz değildir.

Soru 162: Allah'ın isimlerinin yazılı olan şeyleri nehir ve kanallara atmanın hükmü nedir; bu saygısızlık sayılır mı?

Cevap: Örf açısından saygısızlık sayılmadığı takdirde, bunları nehir ve kanallara atmanın sakıncası yoktur.

Soru 163: Acaba sınav kağıtlarını inceledikten sonra çöpe atarken veya yakarken araştırıp onların üzerinde Allah ve masumların isimlerinin yazılı olmadığından emin olmamız gerekir mi? Yine bir tarafı yazılmış olan kâğıtları atmak israf sayılır mı?

Cevap: Araştırmak gerekmez; bir kâğıtta Allah'ın isminin yazılı olduğu bilinmezse, onu çöpe atmanın sakıncası yoktur. Ama yalnızca bir tarafı yazılmış olan kâğıtların, yine yazmada veya karton yapımında kullanılmaları mümkün olursa, yakılmaları veya atılmalarının israf olma ihtimali vardır ve sakıncasız değildir.

Soru 164: Saygı gösterilmesi farz olup taharetsiz olarak dokunulması haram olan mübarek isimler hangileridir?

Cevap: Allah-u Tealâ'nın zatına mahsus isimlerine ve Allah'a mahsus olan sıfat isimlerine abdestsiz olarak dokunmak caiz değildir. Peygamberlerin ve masum imamların (a.s) isimlerine de aynı hükmü uygulamak ihtiyat gereğidir.

Soru 165: Mukaddes isimleri ve Kur’an ayetlerini gerektiğinde yok etmenin şer'î yolları nelerdir? Yine bir takım önemli bilgileri korumak için onları yok etmek gerektiğinde lafz-ı celâle ve Kur’an ayetlerinin yazılı olduğu kağıtları yakmanın hükmü nedir?

Cevap: Toprağa defnedilmelerinin veya tekrar suyla hamur yapılmalarının bir sakıncası yoktur. Saygısızlık olduğu takdirde yakmak caiz değildir; ancak, Kur’an ayetleri ve mübarek isimlerin onlardan kesilerek alınmaları imkansız olursa, bu hariç.

Soru 166: İki harfi bir arada kalmayacak şekilde mübarek isimleri ve Kur’an ayetlerini küçük parçalara keserek okunmaz hale getirmenin hükmü nedir? Yine onların yok edilip hükümlerini düşürmek için bazı harfler ekleyerek veya bazı harfleri silerek yazı şekillerinin değiştirilmesi yeterli midir?

Cevap: Bu şekilde parçalamak saygısızlık sayılırsa, caiz değildir. Saygısızlık sayılmadığı takdirde, küçük parçalara kesmek, lafz-ı celâlenin ve Kur’an ayetlerinin yazısını yok etmedikçe yeterli değildir. Nitekim harfin şeklinin değiştirilmesi neticesinde hükmünün kalkması uzak bir ihtimal olmamasına ragmen, yazı şeklini değiştirmek ihtiyaten onların hükmünün kalkması için yeterli değildir. Her halükârda bu harflere abdestsiz el sürmekten sakınmak ihtiyata daha uygundur.




Bu haber 742 defa okunmuştur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER AHKAM Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU
İLAN PANOSU

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI